A DIGITÁLIS ISMERETTERJESZTÉS FORMÁI

2018.08.02.

Az ismeretszerzés és ismeretátadás módjai és eszközei jelentős változásokon mentek keresztül az utóbbi években-évtizedekben. Sokaknak már elképzelhetetlen, hogy egy információért könyvtárban kutakodjanak vagy órákat levéltárazzanak. Egyre kevesebben tekintenek a tanárra és a könyvre a tudás kizárólagos forrásaként, hiszen megvan a képességük arra, hogy a digitális világból nyerjenek válaszokat kérdéseikre.

E-learning

Az e-learning röviden számítógépes távtanulást jelent. A kifejezés szinonimájaként az online tanulás, a távtanulás és az e-tanulás egyaránt használatos.

E képzési forma keretein belül a tanítási-tanulási folyamatok digitális médiumokon (például CD-ROM, DVD, internet) keresztül segítik a tananyag bemutatását és feldolgozását. Az e-learningben az oktatás minden fázisában részt vesz a számítógép, és nagyon fontos, hogy a tananyag elsajátítása is a számítógép segítségével történik. Az e-learning lényegi pontja a digitális tananyag, szemben a hagyományos oktatással, ahol könyvből, jegyzetekből, és egyéb, elsősorban nyomtatott anyagból kell felkészülni.

A távoktatás – és ezen belül az e-learning – a hagyományos oktatással szemben sokkal nagyobb mértékben épít az önálló tanulásra. Ennek ellenére elengedhetetlen a külső segítség lehetősége, amely konzulens vagy tutor formájában áll rendelkezésre. Ezenkívül a kapcsolattartás nagymértékben épít a modern kommunikációs eszközökre, mint amilyen a telefon, az e-mail vagy az internetes chat. Tanulónak és tanárnak tehát nem kötelező egy térben tartózkodni – sem az ismeret átadása, sem pedig annak elsajátítása során.

A távtanulás rendszerek elsősorban a felnőttképzésben használhatók jól, egyrészt a dolgozó ember életritmusa miatt, másrészt a felnőttkori kiforrott személyiség jobban meg tud felelni az e-learning által támasztott követelményeknek, de persze a fiatalabb korosztály is lehet célcsoport. Vannak olyan területek, ahol könnyebb ezt a fajta képzési módszert alkalmazni – például nyelvtanulás, számítástechnika –, és vannak olyan területek – elsősorban gyakorlati ismeretek –, ahol nehezebb. Mivel az e-learning lényege a digitális tananyag, elsősorban a tananyagon múlik, hogy oktatható-e vagy nem az adott tudomány ilyen formában.

Az e-learning a fiatalok körében is jól használható tanulási forma. Az Y és a Z generáció gyermekei számára a digitális eszközök és a vizuális ingerek már teljesen mást jelentenek, mint szüleiknek. Sokkal könnyebben sajátítják el egy okostelefon vagy tablet használatát, emellett akár játszva is tanulhatnak kattingatás közben. Innovatív, korábban megvalósíthatatlan megoldásokat használnak a tanulók figyelmének felkeltésére és a lecke könnyebb megjegyzésére, ami komoly vívmány a száraz könyv fölött görnyedéshez képest. A gyerek saját tempójában haladhat: ha például felkeltette valami az érdeklődését, ráklikkelhet vagy rákereshet az interneten, így élményszerűbb lesz az ismeretek elsajátítása, arról nem is beszélve, hogy így bátrabban kísérletezhet és „kérdezhet”, nem ég az arca az osztály előtt.

 

Online kurzusok

A felsőoktatásban már igen elterjedt a távtanítás, a legtöbb egyetem és főiskola weboldalán már elérhetők így tananyagok, tanulmányok, jegyzetek, hiszen az elméleti órákra többnyire nem kötelező bejárni. Az érthetőséget javítandó az online tananyagot többnyire értelmezést segítő ábrákkal, hivatkozásokkal, esetenként ppt-vel összekapcsolt videókkal látják el. Az oktatók olykor interaktív fogalomtárat is feltöltenek: ebben az adott tananyagban a szerző által megjelölt fogalmak kattinthatóak, így definíciójuk közvetlenül elérhető. Az anyaghoz kapcsolódó, azonnali visszacsatolást nyújtó, elsősorban feleletválasztós feladatokkal pedig begyakorolható az új tudás. Akadnak olyan kurzusok is, ahol magát a vizsgát is számítógépen tehetik le a hallgatók – akár otthonról is.

Online tanfolyamok számtalan szakterületen vannak már, a választék igen széles. Furán venné ki magát, ha nem pont az informatika járna ebben élen: bevezető általános kurzusoktól kezdve a webfejlesztésen (például HTML vagy CSS) át különböző programozási nyelvek elsajátításáig számtalan témában lelhető fel ismeretanyag. A dizájn és grafika iránt érdeklődők is kielégíthetik igényeiket: a Photoshop vagy az Illustrator használatára és mesterfogásaik elsajátításaira is van mód az e-learning keretein belül. Természetesen vannak kommunikációs és írásos kurzusok is szép számmal, így akit a speechwriting, a stratégiai kommunikáció vagy a különböző tárgyalási technikák elsajátítása érdekel, mind megtalálhatja a neki való anyagot.

Az e-learning a nyelvtanulás során is nagy segítség, hiszen amellett, hogy időtakarékosabb és személyre szabottabb, még olcsóbb is: az internetről rengeteg tananyag, feladat és teszt lelhető fel, de vannak olyan letölthető, vagy digitális adathordozóról elérhető programok, ahol professzionálisan, tudásszinthez illesztve össze van állítva minden. Ez persze nem ugyanaz az élmény, mint amikor egy nyelvtanár azonnal visszajelez vagy instruál, ettől függetlenül gyakorláshoz és önképzéshez nagy segítség.

A KRESZ-tanfolyam távtanulás útján történő abszolválása is egyre népszerűbb. A módszer előnye, hogy időtakarékos (hiszen nem kell utazni a kurzus helyszínére), rugalmas (saját ritmusban, mégis szabályozott előrehaladással zajlik a tanulás) és kényelmes (bárhol, bármikor végezhető, csak internet és megfelelő eszköz kell hozzá). A tudásszint rendszeresen ellenőrizhető különböző gyakorló tesztekkel. A felmérések alapján jobban is teljesítenek azok, akik online kurzuson sajátították el az elméleti ismereteket, mint a hagyományos tantermi képzés résztvevői, ezen felül a gyakorlati vizsgáik során is jobb eredményeket érnek el.

 

E-book

Az e-book (magyarul e-könyv) egy elektronikus formában létrehozott és terjesztett, főleg szöveget, de esetenként képet is tartalmazó fájl – vagyis a nyomtatott könyv digitális megfelelője. Használatához megfelelő elektronikai eszköz, úgynevezett e-könyv-olvasó szükséges. A kijelző a papíralapú könyv olvasásához hasonló élményt biztosít és hosszú időn keresztül olvashatunk anélkül, hogy az a szemnek megterhelő lenne.

Mivel nincs nyomtatási költség, az e-book olcsóbban értékesíthető, a virtuális formának köszönhetően pedig jobban és olcsóbban terjeszthető. Szintén előnyére válik, hogy nincs nagy helyigénye: egy e-könyv-olvasó akár egy kisebb könyvtárnyi művet is képes lehet tárolni. Emiatt igen praktikusnak is mondható, hiszen az embernek nem kell egyszerre több könyvet cipelnie magával, mégis akár több száz, eszközére letöltött mű közül választhatja meg, hogy mit szeretne épp olvasni.

Az e-book egyre elterjedtebb. A Bibliától kezdve a klasszikus irodalmon át tudományos tanulmánykötetekig számtalan mű érhető el digitálisan, sőt, haladva a korral, bizonyos könyvek már csak elektronikusan jelennek meg.

Az e-könyvek terjesztésének egyik kulcsfontosságú kérdése a szerzői jogvédelem érvényesítése, amely másolás és nyomtatási blokkolás integrálását jelenti. Egyes kiadók csak úgy egyeztek bele tulajdonukban lévő művek e-könyvbeli közléséhez, ha megfelelő védelmet szavatolnak az internetes terjesztők.

vissza