A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN REJLŐ LEHETŐSÉGEK

2019.03.20.

A közösségi médiában a közismert veszélyek mellett jó pár olyan lehetőség is rejlik, ami az egyéni felhasználók számára előnnyel, életük megkönnyítésével kecsegtet. Persze ezek a felületek nem csak nekik lehetnek előnyösek például klubok, egyesületek, cégek vagy hírességek számára is kiváló platform.

A két legegyértelműbb példa egyéni felhasználók körében a kapcsolattartás és a kommunikáció, de aki napi szinten használja a Facebookot, az bizonyára könnyedén tudja folytatni a sort. Legtöbbünk tagja különböző közösségi kluboknak (öregdiák, kismama, túraszervezős, szóvicc gyűjtős, stb.), amikhez nem kötődik üzleti érdek, csupán fórum az összetartozás erősítésére vagy tapasztalatcserére. Akadnak azonban hirdetési felületet biztosító csoportok is, ahová álláshirdetések, eladni vagy megvenni kívánt ingóságok (a régi kacatoktól a meccs- és koncertjegyeken át a használtautóig bezárólag rengeteg minden), esetleg kiadni vagy kivenni szánt albérletek leírásai és képei kerülnek ki. A jó szándék és a közösség ereje is csodákra képes: számtalan példa bizonyítja, hogy megéri megosztani egy eltűnt hozzátartozó fényképét vagy egy utcára kerülő család történetét, mert lesz, aki tud segíteni. Persze nem csak nehéz élethelyzetekben lehet az ismerősök segítségét kérni, hanem akkor is, ha valaki megbízható gázszerelőt vagy jó magán némettanárt keres, esetleg kellene neki egy kis segítség a hétvégi költözéshez.

Egy magára valamit is adó hírességnek vagy közéleti szereplőnek – legyen politikus, színész, zenész, sportoló vagy celeb – elengedhetetlen a jelenlét a közösségi médiában. Saját márkájuk, brandjük építése érdekében fenn kell tartaniuk egy hivatalos Facebook-, Twitter- és/vagy Instagram oldalt, esetleg Youtube-csatornát is, s ezeken folyamatosan tartalmat kell generálniuk, vagyis posztokat, képeket, videókat kell publikálniuk. Ez alapvetően saját produktum, amin, vagy amiben ők szerepelnek, de előfordul, hogy máshol fellelt vicces, cuki vagy épp tanulságos kontentet osztanak meg.

Van, aki saját maga kezeli felületeit, de az sem ritka, hogy valakit megbíznak ezzel, mondván menedzselje a dolgot egy profi. Nem mindegy ugyanis, ki hogyan kommunikál, mit oszt meg magáról, mihez adja a nevét. Egy átgondolatlan poszt, egy sértő komment vagy a kompromittáló fotó ugyanis rengeteget tud ártani a híresség reputációján. Az sem mellékes, hogy a népszerűbb egyéneknek még idehaza is többszázezres vagy akár milliós táboruk van, s minden publikált tartalmuk rengeteg üzenetet és kommentet generál, amit meg kell válaszolni, illetve ki kell szűrni – erre pedig a híresség akkor sem lenne egyedül képes, ha egész nap ezt csinálná.

A hírességek közül a Juventus portugál futballistája, Cristiano Ronaldo vezet, az ő Facebook oldalának több mint 122 millió követője van. Dobogós még a kolumbiai énekesnő Shakira közel 102 milliós táborral, valamint az amerikai színész, Vin Diesel 98 milliós mutatóval. Nincs miért szégyenkeznie Lionel Messinek (89,9M), Eminemnek (88,1M), Rihannának (80M) vagy Justin Biebernek (77,6M) sem, de még a listán tízedik Taylor Swiftet is nagyjából hét és félszer annyian követik (72,4M), mint Magyarország teljes lakossága. Ha már hazánk: Kasza Tibor Facebook oldalát például 1 millióan, Rubint Rékáét 925 ezren, Orbán Viktorét 634 ezren, Hosszú Katinkáét 498 ezren, Majkáét 472 ezren, Sebestyén Balázsét 448 ezren követik.

A közösségi média által ezek a szereplők közvetlen kapcsolatot alakíthatnak ki követőikkel, rajongóikkal, ami több szempontból is előnyös. Egyfelől első kézből, tőlük értesülhet táboruk az újdonságokról (új videó klip, fellépések, interjú, tüntetés) és magánéleti eseményekről. Másfelől – ezzel összefüggésben – így ők irányíthatják, mi kerül ki: ha közlendőjük vagy bejelenteni valójuk van, csak kiposztolják közösségi oldalaikra, s nem kell a különböző médiumok torzító hatásának kitenni magukat. Harmadrészt – szintén kapcsolódóan az eddigi pontokhoz – a visszajelzésekből és a lájkok számából le is szűrhetik a hatást: hányan látták, hányan kedvelték, hányan osztották meg, hányan fejezték ki nemtetszésüket. Épp e hatások és előnyök miatt bizonyos körökben presztízskérdés és a siker fokmércéje, kinek hány követője, feliratkozója van. 

A közösségi média használata a sportegyesületek körében is felértékelődött. A brandépítésben és a kapcsolattartásban is remekül használhatóak a különböző felületek. A szurkoló a klub mint család tagja és szerves része, s mint olyan, folyton vágyja a híreket, fejleményeket, beszámolókat, emellett szeret mindenről véleményt nyilvánítani. Első kézből szeretne értesülni mindenről, ami szeretett csapatával kapcsolatos, így az állandó tartalomgyártás mellett hangsúlyos a gyorsaság és a minőség is: mindent, azonnal, megoszthatóan. Éppen ezért egy leigazolt játékos bejelentése, az új mez promotálása, a hétvégi meccs kezdőcsapata, szurkolói kvízek és nyereményjátékok mind fontos részei a tartalomgyártásnak. Természetesen itt is presztízskérdés, melyik klubnak hány követője van a különböző oldalakon.

https://www.businessinsider.com/the-20-most-popular-rich-list-football-teams-on-social-media-2018-8#1-real-madrid-cf-2019-million-followers-20

A businessinsider listája alapján a legnépszerűbb futballklub a Real Madrid 201,9 millió követővel (Facebook 109,2M – Instagram 62M – Twitter 30,7M), második a sorban a nagy rivális Barcelona 190,4 milliós táborral (Facebook 102,7M – Istagram 58,8M – Twitter 28,9M), harmadik pedig a Manchester United a maga 114,8 milliós közösségével (Facebook 73,5M – Instagram 23M – Twitter 18,3M). Rajtuk kívül még négy angol (4. Chelsea, 6. Arsenal, 9. Liverpool, 10. Manchester City), egy német (5. Bayern München), egy francia (7. Paris Saint-Germain) és egy olasz (8. Juventus) fér be a top10-be, vagyis mind az öt nagy bajnokság reprezentáltatja magát a listán legalább egy taggal. Nem titok, hogy ezek jó részt nemzetközi követések és lájkok, ami nem meglepő tudva, micsoda nemzetközi márkák lettek ezek a csapatok.

Látszólag szimbiotikus, ha az egyén követi bizonyos vállalatok közösségi oldalait, hiszen így első kézből értesülhet nagy ruhamárkák, élelmiszergyártók vagy telefontársaságok újdonságokról, akciókról, nyereményjátékokról, miközben ezek a cégek gyorsan és direkt módon tudják eljuttatni üzeneteiket és reklámjaikat a célközönségükhöz. A kommunikációs csatorna természetesen itt is kétirányú, hiszen kérdések feltevése, elismerés kifejezése vagy ügyfélpanaszok megfogalmazása is hatékonyabb így.

Látható tehát, hogy a közösségi média képes lebontani bizonyos határokat: kommunikációsokat és generációsokat éppúgy, mint határokon átívelőket. Ha megvan a megfelelő eszköz, bárki csatlakozhat és könnyedén úgy érezheti, a közösség tagja. Ez pedig komoly vívmány.

vissza