AZ INTERNETES VÁSÁRLÁS ELŐNYEI ÉS HÁTRÁNYAI

2018.08.02.

Az internet elterjedésével a vásárlási szokások is jelentősen megváltoztak. Napjainkban már sokaknak természetes, hogy webáruházakból rendelik házhoz a legkülönfélébb termékeket a háztartási gépektől kezdve a télikabáton át az ékszerekig. Sokuknak már elképzelhetetlen, hogy mindenért személyesen menjenek el egy boltba, ugyanakkor azok tábora is népes, akik ebben nem kívánnak haladni a korral.

Az internetes vásárlás hálás vitatéma, hiszen a legtöbb embernek megvan róla a jól kialakult véleménye. Akárcsak az autósok vs. biciklisek vagy a Budapest vs. vidék polémiák esetében, itt is ugyanúgy nyomósak az érvek és az ellenérvek is. Vegyük át először a top5 pro-t:

Kényelmesebb: Az internetes vásárlás melletti talán legfontosabb érv a kényelem. A webshopoknak hála már otthonról is pár kattintással megrendelhető szinte minden, ez pedig sokaknak nagy könnyebbség. Akinek körülményes eljutnia a boltba (mert nehezen mozog, esetleg mert messze van); nem szívesen tölti az értékes idejét sorban állással; szeretné megspórolni magának a cipekedés és a mélygarázsokban való parkoló-vadászat gyötrelmeit; vagy csak unja a flegma eladókat, annak áldás ez a szolgáltatás. Szintén érv a kényelem mellett, hogy nem kell a nyitvatartási időhöz igazodni, hiszen a rendeléseket éjjel vagy ünnepnapon is le lehet adni. A kiválasztott termékek kiszállítása pedig az általunk megadott címre történik, így a csomag kérhető mondjuk a munkahelyre is, ami praktikusabb lehet, mint otthon várakozni. 

Kedvezőbb árak: A webshopok üzemeltetése jóval gazdaságosabb, mint a hagyományos üzleteké, hiszen sok olyan költséget megspórolnak, ami így nem rakódik rá az árra, gondoljunk csak a közvetítői díjakra, a bérleti- és rezsiköltségekre, berendezésre, valamint a személyzet (például eladók, biztonsági őr) bérezésére. A gép előtt ülve ráadásul az árak összehasonlítására is van mód, amivel egy komolyabb kiadás esetében több ezer vagy akár tízezer forint is megspórolható. Többnyire ráadásul még a házhozszállítás postaköltsége is kevesebb, mint a saját benzinköltségünk lenne.

Szélesebb választék: Az offline boltokban limitált a hely, így a tulajdonosoknak meg kell gondolniuk, mit tároljanak a polcaikon. Ezzel szemben a webshopok raktáraiban nincsenek ilyen gondok, így egy szélesebb termékpaletta fenntartása sem lesz feltétlenül veszteséges. Aki tehát valami limitált szériás ritkaságra vagy extra méretű holmira vágyik, jobban jár, ha az interneten kezd el nézelődni. Egy 50.000 forintos prémium kategóriás whisky-re vagy egy 52-es lábméretű cipőre viszonylag szűk rétegnek van igénye, nekik viszont komoly, vagyis nem érdemes kitenni egy polcra, de megéri tartani a raktáron párat. Az internetről ráadásul itthon nem forgalmazott márkák, illetve termékek is könnyedén beszerezhetőek.

Céltudatosabb: Ha az ember hatékonyan szeretne megvásárolni valamit, jobban jár az internettel. Egyrészt kereséskor be tud állítani különböző szűrőket (például ár, márka, méret, szín), amikkel töredékére redukálható a keresés folyamata. Másrészt személyes kontakt híján nem fognak megpróbálni rásózni az eladók fölösleges kiegészítőket, no meg persze a netes rendelések során nincs ott a kísértés egy vásárlás közbeni kávéra vagy nassolásra sem.

Szélesebb látókör: Aki nem rest dolgoknak utánajárni és nem fogad el mindent kritikátlanul, amit lát-hall, annak sok támpontot ad az internet döntése meghozatalához. Míg a bolti eladók abban érdekeltek, hogy termékeik dicséretével kiharcolják azok megvételét, addig a weben megvan a lehetőség egy hitelesebb kép kialakítására, hiszen rengetegen publikálják – akár az adott oldal kommentmezőjében – véleményüket és tapasztalataikat, ami remek támpontként tud szolgálni. Egyre több oldal, blog és youtube-csatorna foglalkozik már fogyasztóvédelemmel vagy termékek tesztelésével, összehasonlításával, így kellő utánajárás után szinte lehetetlen mellévetődni.

Persze van az éremnek egy másik oldala is, következzék az 5 legkomolyabb aggály és kritika:

Előbb fizetjük ki, mint ahogy megkapnánk: A netes vásárlás egyik nagy hátránya, hogy nincs a kezünkben a termék, amikor kifizetjük. Nem tudjuk előzetesen felpróbálni, sem alaposan szemügyre venni. Gyakran előfordul, hogy nem jó a méret, máshogy néz ki az áru, mint a képen (kisebb, halványabb, esetleg sérült), s hiába van többnyire mód a cserére, az is idő és idegeskedés.

Várakozás: A vásárlásnak ez a formája is időigényes, csak másképp. Míg hagyományos üzletben vásárolva azonnal kézhez kapjuk a terméket, internetes rendelés esetén akár hetekbe is beletelhet, mire megérkezik a portéka a világ másik végéből. Márpedig vannak olyan szituációk, amikor az ember nem szívesen teszi ki magát ennek a várakozásnak, mert mondjuk gyorsan kellene az új alkatrész, esetleg karácsonyi ajándéknak szánja, amit december 29-én már nem adhat oda.

Átverések: Webshopokra kevéssé jellemző, inkább akkor találkozhatunk ezzel, ha magánszemélytől vásárolunk. A különböző online piacokon, árveréseken látható ajánlatok esetében nem mindig van meg a garancia arra, hogy valóban azt kapjuk, amiről a hirdetésben szó volt. Hiába van ott a fotón, hogy az egy eredeti Star Wars-os relikvia vagy egy Cristiano Ronaldo által dedikált mez, ha nem azt kapjuk, gyakorlatilag futhatunk a pénzünk után (már ha egyáltalán rájövünk a turpisságra). Ha pedig a vásárolt holmi megsérül, nem ritka, hogy egymásra mutogat a feladó és a posta, amivel mi persze nem vagyunk beljebb.

Addiktív: Aki kellő mennyiségű költőpénzzel rászabadul egy online piactérre, az könnyen válik olyanná, mint egy kisgyermek az édességboltban. Az olykor végtelen választék látványa, a temérdek akció, valamint a tudat, hogy mindez harmadannyi, mint itthon bármelyik boltban, pillanatok alatt képes lehet megszállottá tenni azokat a tudatos vásárlókat is, akik csupán egyetlen termék miatt tévedtek fel az adott oldalra. Akin ez a függőség eluralkodik, hamar azon kaphatja magát, hogy nála már életforma a licitálás, illetve a filléres holmik kosárba kattintása.

Adatvédelem-adathasználat: Míg egy boltban készpénzzel fizetve a vevő meg tudja őrizni anonimitását, addig ezt internetes vásárlások esetében nem teheti meg. Az online jelenlét után maradó digitális lábnyom sokak számára kelt kellemetlen érzéseket: nem mindig szeretné az ember, ha tudnák, hogy mikor, hol, mit és mennyiért vett. Legtöbbünk nem szívesen adja ki szenzitív adatait, márpedig a webes vásárlás alapvetően regisztrációhoz kötött, ahol számlaszámon túl szállítási címet, email címet és mobiltelefon számot is meg kell adni, amivel felhatalmazást ad(hat)unk különféle marketing témájú megkeresésekhez (postai levelek, hírlevelek, telefonhívások), amik hamar terhessé tudnak válni.

A webes szolgáltatások körébe természetesen nem csak a vásárlás különböző formái tartoznak. Az interneten már lehetőség van arra is, hogy különböző eseményekre regisztráljunk, időpontot foglaljunk orvoshoz vagy hivatalokba, személyünket vagy vállalkozásunkat érintő adatokat kérjünk ki (befizetett járulékainkról éppúgy, mint betegéletutunkról), banki ügyeinket intézzük, de teret kap a szórakozás is, hiszen a világhálón vacsorát rendelhetünk, foglalhatunk szállást nyaralásra, de akár mozi- vagy koncertjegyet is igényeljünk.

vissza